Wysokie ceny benzyny powodują, że coraz więcej osób decyduje się na instalację LPG w swoim samochodzie. Nie wszyscy jednak wiedzą, że nie każdy silnik jest do tego przystosowany co w konsekwencji może przynieść więcej strat niż korzyści.
Najczęściej występującą usterką spowodowaną przez spalanie gazu jest wypalanie zaworów i gniazd zaworowych i nie da się tego uniknąć.Można jedynie wydłużyć żywotność tych elementów.
Jednym ze sposobów jest instalacja lubryfikatora.Lubryfikator jest to urządzenie, które dozuje na gniazda zaworowe specjalny środek zabezpieczający je przed szkodliwym działaniem zbyt wysokiej temperatury.
Innym sposobem jest stosowanie specjalnego zestawu dodatków składającego się z dwóch preparatów.
Jeden z nich aplikuje się do zbiornika LPG a drugi dolewa się do baku z benzyną.
Kolejnym zabiegiem wydłużającym żywotność gniazd zaworowych jest ich utwardzanie. Ponieważ jest to możliwe dopiero po zdjęciu głowicy, zabieg ten jest mało opłacalny.
Aby nie dopuścić do zbyt wczesnego zużycia gniazd należy częściej przeprowadzać odpowiednie kontrole .
Zbyt uboga mieszanka gazowo- powietrzna spala się w wyższej temperaturze niż ta o prawidłowym skladzie co przyspiesza proces wypalania gniazd. Kontrolę składu mieszanki zaleca się wykonywać dwa razy w roku.
Ważnym czynnikiem jest też prawidłowy luz zaworów, który należy kontrolować co 15- 20 tys. km. W niektórych konstrukcjach silników gdzie luz zaworowy mierzy się w sposób mechaniczny jest utrudniony dostęp do wykonania pomiarów w związku z czym czynność ta jest droga dlatego w takich rozwiązaniach nie zaleca się montażu instalacji LPG.
W samochodach, w których jest zastosowany system hydraulicznej regulacji luzów zaworowych należy sprawdzać stan popychaczy hydraulicznych. W razie stwierdzenia ich zużycia należy je wymienić na nowe. Zwykle w tym celu trzeba rozebrać rozrząd co również nie jest tanie.
Kolejna rzecz na jaką trzeba zwrócić uwagę to stan przewodów wysokiego napięcia i świec zapłonowych.
Mieszanka gazowo- powietrzna posiada wyższą oporność niż mieszanka benzynowo- powietrzna i dlatego potrzebne jest wyższe napięcie na elektrodach świec, co powoduje szybsze ich zużycie. Należy się więc spodziewać konieczności częstszej ich wymiany niż w przypadku jazdy na benzynie.
Ze względu na znikomą opłacalność nie zaleca się zakładania instalacji LPG w silnikach o bezpośrednim wtrysku ponieważ wtryskiwacze gazowe mają zbyt dużą bezwładność w stosunku do wtryskiwaczy benzynowych a te z kolei nie mogą być zupełnie bezczynne. Dlatego w silnikach z wtryskiem bezpośrednim instalacja gazowa jest uzupełnieniem zasilania benzynowego. W rezultacie samochód zużywa benzynę i gaz.
Oczywiście są instalacje LPG najnowszej generacji, które zapewniają w 100% jazdę na gazie ale ich koszt jest zbyt wysoki dla przeciętnego użytkownika.
Reasumując przed założeniem instalacji gazowej należy wnikliwie przeanalizować wszystkie za i przeciw i dopiero podjąć właściwą decyzję. Tutaj pomocą powinni służyć instalatorzy, którzy powinni doradzić do jakich silników można montować powyższe instalacje a do jakich nie.
Generalnie instalacje gazowe mają sens w autach intensywnie eksploatowanych. Dla niedzielnych kierowców może to być nieopłacalne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz