niedziela, 8 lipca 2012

Katalizator

Katalizator jest to urządzenie montowane przeważnie tuż za kolektorem wydechowym i służy do oczyszczania spalin z substancji szkodliwych. W przybliżeniu można powiedzieć, że jest to sito z dużą liczbą kanalików pokrytych platyną rodem lub palladem.
Katalizator silników benzynowych ma za zadanie likwidację tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu . Składa się on z dwóch części : redukcyjnej i oksydacyjnej. W części pierwszej następuje rozkład cząstek tlenków azotu a w części drugiej czyli oksydacyjnej dochodzi do utleniania cząstek węglowodorów i tlenku węgla.
Do prawidłowego działania katalizatora wymagane jest utrzymanie stałego określonego liczbą lambda =1 składu mieszanki paliwowo- powietrznej.
Liczba lambda równa się jeden wtedy gdy w mieszance paliwowo- powietrznej znajduje się 14,7 części powietrza na jedną część paliwa.
Za prawidłowy skład mieszanki odpowiedzialna jest sonda lambda,która podaje informacje do modułu sterującego wtryskiem paliwa.Treść podawanej przez sondę informacji to "za dużo" lub "za mało". Na podstawie tej informacji moduł elektroniczny podaje odpowiednią dawkę paliwa aby skład odpowiadał liczbie lambda=1.
Katalizatory montowane w silnikach wysokoprężnych mają tylko jedno zadanie a mianowicie utlenianie tlenków azotu. Niektórzy producenci montują dodatkowo w samochodach z silnikami diesla filtry cząstek stałych tzn.sadzy.Pozbycie się sadzy nagromadzonych w filtrze odbywa się w dwojaki sposób.
Pierwszy z nich to dodanie specjalnego dodatku do paliwa a drugi to wtrysk dodatkowej dawki paliwa, które ulegnie spaleniu dopiero w układzie wydechowym oczyszczając w ten sposób filtr.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz