wtorek, 17 lipca 2012

Skrzynie biegów

Zależnie od sposobu działania skrzynie biegów dzielimy na:

  • zwykłe, w których zmianę biegów dokonuje kierowca poprzez odpowiednie przesunięcie lewarka zmiany biegów
  • półautomatyczne, gdzie kierowca wybiera tylko odpowiednie przełożenie a zmiana biegów odbywa się samoczynnie
  • automatyczne, w których wybór przełożenia i zmiana biegów odbywa się automatycznie bez ingerencji kierowcy, do którego należy tylko wybór zakresu pracy skrzyni.
Zwykła (manualna) skrzynia biegów składa się z kilku przekładni zębatych, z których każda ma inne przełożenie i stanowi tzw. "bieg".
Przez zazębienie się odpowiedniej pary kół zębatych uzyskujemy różne prędkości jazdy przy tej samej prędkości obrotowej silnika.

Półautomatyczna skrzynia biegów.
Istnieją dwa rodzaje półautomatów: z ręcznym wyborem przełożenia i automatycznym sprzęgłem lub z automatycznym wyborem przełożenia, które jest uruchamiane przez naciśnięcie i puszczenie sprzęgła.
W pierwszym przypadku sprzęgło pracuje automatycznie a zmiana biegów odbywa się przez puszczenie gazu i wybranie odpowiedniego przełożenia.
W najnowszych półautomatach za zmianę biegów odpowiedzialny jest elektroniczny sterownik. Każde naciśnięcie przycisku lub poruszenie lewarka powoduje zmianę biegu stopniowo, nie można dokonać zmiany biegów bezpośrednio z najwyższego na najniższy i odwrotnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz