- zwykłe, w których zmianę biegów dokonuje kierowca poprzez odpowiednie przesunięcie lewarka zmiany biegów
- półautomatyczne, gdzie kierowca wybiera tylko odpowiednie przełożenie a zmiana biegów odbywa się samoczynnie
- automatyczne, w których wybór przełożenia i zmiana biegów odbywa się automatycznie bez ingerencji kierowcy, do którego należy tylko wybór zakresu pracy skrzyni.
Przez zazębienie się odpowiedniej pary kół zębatych uzyskujemy różne prędkości jazdy przy tej samej prędkości obrotowej silnika.
Półautomatyczna skrzynia biegów.
Istnieją dwa rodzaje półautomatów: z ręcznym wyborem przełożenia i automatycznym sprzęgłem lub z automatycznym wyborem przełożenia, które jest uruchamiane przez naciśnięcie i puszczenie sprzęgła.
W pierwszym przypadku sprzęgło pracuje automatycznie a zmiana biegów odbywa się przez puszczenie gazu i wybranie odpowiedniego przełożenia.
W najnowszych półautomatach za zmianę biegów odpowiedzialny jest elektroniczny sterownik. Każde naciśnięcie przycisku lub poruszenie lewarka powoduje zmianę biegu stopniowo, nie można dokonać zmiany biegów bezpośrednio z najwyższego na najniższy i odwrotnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz