W zależności w jakich warunkach i w jakim klimacie jest eksploatowany silnik należy dobrać odpowiedni olej.
Przy zastosowaniu zbyt rzadkiego oleju w silniku pracującym w ciężkich warunkach lub w gorącym klimacie może dojść do zerwania filmu olejowego i w konsekwencji zatarcia silnika.
Natomiast zbyt lepki olej w zimnym silniku lub w niskich temperaturach dociera do układu smarowania z pewnym opóznieniem w wyniku czego współpracujące ze sobą elementy silnika pracują przez jakiś czas na sucho co przyczynia się do przedwczesnego zużycia silnika.
Wymieniając olej w silniku najlepiej kierować się zaleceniami producenta.
Oto przykładowe oznaczenia olejów silnikowych i ich zastosowanie:
- 20W-60 - olej do silników w samochodach sportowych i mocno zużytych
- 15W-50 - olej do silników pracujących pod dużym obciążeniem
- 10W- 40 - najbardziej popularny odpowiedni do klimatu występującego w naszym kraju
- 5W-30 - jest to olej rzadki i nie nadaje się do każdego auta
- 0W-20 - olej zbyt rzadki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz