poniedziałek, 17 grudnia 2012

Jaki olej do silnika

Norma SAE określa lepkość oleju zależną od temperatury. Oznaczenie lepkości składa się z dwóch części np. 10W-20. Pierwsza część oznacza lepkość zimową a druga wysokotemperaturową.
W zależności w jakich warunkach i w jakim klimacie jest eksploatowany silnik należy dobrać odpowiedni olej.
Przy zastosowaniu zbyt rzadkiego oleju w silniku pracującym w ciężkich warunkach lub w gorącym klimacie może dojść do zerwania filmu olejowego i w konsekwencji zatarcia silnika.
Natomiast zbyt lepki olej w zimnym silniku lub w niskich temperaturach dociera do układu smarowania z pewnym opóznieniem w wyniku czego współpracujące ze sobą elementy silnika pracują przez jakiś czas na sucho co przyczynia się do przedwczesnego zużycia silnika.
Wymieniając olej w silniku najlepiej kierować się zaleceniami producenta.
Oto przykładowe oznaczenia olejów silnikowych i ich zastosowanie:

  • 20W-60 - olej do silników w samochodach sportowych i mocno zużytych
  • 15W-50 - olej do silników pracujących pod dużym obciążeniem
  • 10W- 40 - najbardziej popularny odpowiedni do klimatu występującego w naszym kraju
  •  5W-30 - jest to olej rzadki i nie nadaje się do każdego auta
  • 0W-20 - olej zbyt rzadki
Oprócz właściwie dobranego oleju ważny jest też odpowiedniej jakości filtr. Filtry te najtańsze różnią się tym od markowych, (oprócz ceny oczywiście) że jest w nich o wiele mniej wkładu filtrującego przez co silnik jest słabiej chroniony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz