piątek, 28 grudnia 2012

Kłopotliwe i Kosztowne Rozwiązania w Dieslach

Obowiązujące coraz to wyższe normy dotyczące czystości spalin a także tendencje do produkowania silników charakteryzujących się większą mocą przy zmniejszonym zużyciu paliwa wymuszają na konstruktorach stosowanie zaawansowanych rozwiązań technicznych. To z kolei powoduje, że współczesne silniki są wyposażone w coraz bardziej skomplikowany osprzęt.
Awarie osprzętu silnika są tym elementem, który najbardziej przyczynia się do wzrostu kosztów eksploatacji samochodu.
W samochodach z silnikiem diesla najczęściej ulega awarii układ wtryskowy. Poza tym kłopoty sprawia dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych i turbodoładowanie.
Usunięcie tych awarii wiąże się nieraz z dość znacznymi kosztami.
W przypadku awarii układu wtryskowego najniższe koszty naprawy dotyczą systemu Common Rail z wtryskami elektromagnetycznymi Boscha ze względu na łatwość demontażu i dostępność części zamiennych.
Mniej popularne i droższe w naprawie są wtryskiwacze elektromagnetyczne Delphi. Są one trudniej dostępne i bardziej wrażliwe na czystość paliwa.
Najdroższe w naprawie ze względu na znikomą dostępność do części zamiennych są japońskie wtryskiwacze Denso.
  Oprócz wtryskiwaczy elektromagnetycznych w niektórych samochodach zastosowano wtryskiwacze piezoelektryczne . Są one jednak dość awaryjne i praktycznie nienaprawialne.
Innym rodzajem ukladu wtryskowego jest pompowtrysk.
Pompowtryskiwacze były produkowane przez dwie firmy; Boscha i Siemensa.Te produkowane przez Boscha można naprawiać natomiast Siemensa są nienaprawialne.
  Dwumasowe koło zamachowe powinno wytrzymać ok.150000 km. Zużywają się sprężyny i ułożyskowanie. Pomimo, że niektóre warsztaty zajmują się regeneracją kół to jednak zaleca sie wymianę na nowe. Koszty sa dość wysokie.
  Filtr cząstek stałych powinien spełniać swoje zadanie do ok. 200000 km przebiegu auta. Jeżeli samochód jest użytkowany wylącznie w mieście jego żywotność może się znacznie skrócić.
Filtr można zregenerować, wymienić na nowy (dość kosztowny) ewentualnie (co jest nielegalne) wyciąć i pozbyć się problemu raz na zawsze.
Turbo o stałej geometrii można zregenerować- koszt ok. 800 - 1000 zł.
Turbo o zmiennej geometrii zaleca się wymianę na nowe. Niektóre warsztaty regenerują- koszt ok.1000 - 1600 zl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz